(Double Trouble)²

Jajaja kara, nok en forsinket blogg. Vegard forlot oss med slik stor fallhøyde at jeg har prokrastinert bloggen helt til nå. Helt uten ambisjoner om Vegard nivå følger mandagens blogg på en torsdag!

Uken startet med strict press. En del av dere har allerede etablert en 1 RM. Da tok vi 70% av 1 RM og gikk for 4 sett x 7 reps. Dette gikk meget fint for de fleste. De som ikke hadde en 1 RM fikk anledning til å finne denne. Mye fin pressing av alle på timene, slev om frustrasjonen over følelsen av lite vekt var en gjenganger! Press en en trasig øvelse for alle som er vant med store vekter og god progresjon i knebøy og benkpress. Om vi tenker litt så skjønner vi jo at styrke potensiale i skuldrene er veldig mye mindre enn i beina, selv for de som er så breiskuldret at de går sideslengs gjennom dørene!
Heldigvis er det allikevel fullt mulig å få god fremgang i pressen også, og vektene vil komme! På Verftet nå legger vi opp til en veldig enkel lineær progresjon, som over tid vil føre til GAINZ. Vi vil over tid endre litt på sett og rep sammensetning, for å kontinuerlig jakte fremgang! For å kunne nyte denne fremgangen er dere avhengig av å huske hva dere løfter, og spesielt hva dere løftet sist. Progresjonen fungerer ikke om vi alltid guesstimerer vekt. OM du er i stand til å legge på 1kg, bare èn kg, i uken i 1 år, så øker du med 52kg! Da gir det plutselig mening å legge på litt og litt. Om det var lett nå i begynnelsen, og du følte du skulle legge på litt, drit i den tanken, stick to the plan og legg på litt og litt etter som ukene går.

Etter å ha presset og kost oss gikk vi videre i programmet. Roing, T2B og KB swings stod på programmet. 2x 5min AMRAP stod på planen, med litt over 5 min hvile mellom rundene.
Den første økten var for mange litt frustrerende, T2B senker tempoet og gav tekniske utfordringer. Vi prøvde å finne skaleringer til alle som ville være en stein i hatten på vei til den forgjettede T2B. Den andre AMRAPen var der folk virkelig fikk tatt seg ut! Alle medlemmene på Verftet svinger KBs «like it aint not thang» og fikk virkelig opp dampen. Selv om jeg føler med dere når dere ligger å lider på gulvet, så blir jeg veldig glad når folk tar seg helt ut og går ned i kjelleren. 100% innsats er 100% seier!

Lite gode bilder til denne bloggen, siden jeg bare tok bilder på siste timen. Har litt forbedrings potensiale der ja 🙂

14375346_10157377660185527_755057714_o

14359859_10157377660140527_22490569_o

14359860_10157377660125527_1755968134_o

14360374_10157377660145527_777136175_o

14360538_10157377660315527_1297560070_o

Til sist: Fikk litt spørsmål om bruk av strikk etc til styrke trening. Jeg leker litt med det selv og finner ut at det fungerer bra for meg. Er er fordeler og ulemper med alt, men kunnskap skader aldri. Den videoen som fikk meg til å interessere meg for bruk av strikk, og kanskje spesielt Westside Barbell var denne. Barbell Shrugged er en podcast som er ganske god, gjerne spesielt de litt eldre episodene med de gutta du ser i videoen. Westside Barbell har også en god podcast som går nå for de som er mer enn middels interessert. Alt finnes på iTunes Podcast.

-Bjørn

Leave a Comment