Bøy og metcon

Halloen denne fredagskvelden.

Idag hadde vi en god blanding av styrke og kondisjon. Første del av økten besto i en stor mengde bøy. Her kunne de trenende velge mellom å ta frontbøy eller en vanlig knebøy.

Oppvarming til bøyen hadde vi bruk av tom stang og gradvis økning i vekter til 70-85% av 1RM. Med 1 sekund pause i bunn a bøyen, var målet å kjenne på posisjonen av kroppen. At vekten lå over hælene, hele foten i bakken, høy brystkasse, rak i ryggen og knærne over tærne.
Ved å opprettholde en god posisjon gjennom hele øvelsen, vil en klare å aktivere flere muskler slik at en får utnyttet mer kraft. Ved å presse knærne utover til siden vil rumpen, i større grad, være med på løftet, og kraftutbyttet og hurtigheten i løftet blir større. Altså en vil kunne løfte mer.

Dersom noen ønsker å utvikle en bedre holdning i knebøy, er frontbøy en fantastisk øvelse. Her blir en tvunget til å holde ryggen rak og brystkassen høy for ikke å falle fremover og miste stangen. Dette vil hjelpe på mobiliteten i ryggen og gir en gunstig arbeids retning for kroppen.

Det var høy kvalitet på timene, hvor folk klarte å opprettholde god teknikk og hurtighet fra bunn. Det er en sterk gjeng som holder til på Verftet!

Til avslutning var det metabolic conditioning (MetCon) som sto på planen. Her var det en amrap 12 minutter team 2, med hang squat cleans og bar facing burpees. Stor mengde burpees ga lagkameraten en «god» pause, som gjorde at en var frisk og sterk til å kjøre gjennom en ny runde.

Må gi to klapp til Elisa som er ny på Verftet, og som utfører knebøy og burpees meget bra. Alltid gøy med nye medlemmer på Verftet, vi elsker å se fremgangen til alle som trener her.

Kem e klar for OPEN 2018!?

Leave a Comment