Squats & Groundbreaking

Excellence is doing ordinary things extraordinary well – John W. Gardner

John W. Gardener og Greg Glassman kjenner hverandre ikke. Men de har noen av de samme tankene i hodet. Crossfit har et konsept kalt virtuosity. Det er gresk (latinsk) for de fleste. Men på godt norsk betyr det:

Å gjære vanlige ting uvanlig godt.

Å mestre det helt enkle på en uvanlig god måte. Virtuosity. Det er derfor Andreas maser om at alle slags kroppsdeler skal bevege seg hit og dit, om buktrykk, om strekking, og fine knær og alle slags mulige ting. På verftet ønsker vi å gjøre vanlige ting uvanlig godt. Vi ønsker å fremheve og promotere sunne og effektive bevegelsesmønstre.

Tenk på knebøy. Alle kan ta knebøy av en kapasitet eller en annen. Men trenerne på verftet ønsker ikke at folk bare skal kaste vekter på stangen og presse med beina. Nei. Hvis du ikke kommer ned, så jobber vi med bevegelighet. Hvis du mister trykket i bukken ber vi deg puste inn og stramme magen. Vakler hoftene og mister du ryggen tar vi et skritt tilbake, tar av litt vekt og sørger for at dere klarer å gjøre øvelsen på en god måte. Om det må strekkes, grep må endres, eller fotbredde justeres. Vi ønsker at dere skal bli bedre og bedre på det helt enkle. Håpet med all snakket om teknikk og fokus. Er at dere ser selv, og jobber selv med det. En uvanlig god teknikk gjør dere mindre utsatt for skader, samtidig som dere blir mer effektive i en WOD. To deilige fluer i en vakker smekk ❤

Så til økten. Igjen bestod den av to deler. Del 1 var 10-10-10-10 med knebøy. En til tre kg tyngre enn forrige uke. Håper det begynner å bli spicy. Knebøy er ikke alltid sexy, men dere blir sterke og deilige og spreke av dem! Store øvelser som knebøy, funksjonelle øvelser, produserer store mengder hormoner som gjør musklene veldig supersterke!

Legger ved en film. Sjekk den ut om du har tid! Den forklarer godt forskjellen på low bar squat og high bar squat. Nesten alle på verftet tar sistnevnte, men jeg mistenker at enkelte kunne dratt nytte av å flytte stangen litt ned på ryggen 👍 (Forutsetter at dere har 20 ledige minutt til å se den noe tekniske filmen. Men jeg synes den var god.)

Del to var en chipper med roing, box jumps og lunges. Den var rå! Det er viktig på så korte økter at man gir alt. Det er lett å overpace. Det gjør i hvert fall jeg ofte. Og når jeg kommer i mål, da tenker jeg: Jeg skulle startet hardere.

Takk for nå! Dere som skal på gi gass: lykke til, og gi gass  Kom på BAF alle sammen.Og sjekk ut innlegget vårt på face, kommenter og si om dere er gira på å støtte en god sak!!

Med ønsker om en rolig helg full av underlig magi ❤

Leave a Comment