«Front Squats 1 RM & Let`s go» – 2. April 2019

Dagens meme forteller noe vi kanskje ikke reflekterer over? Hvorfor tester vi egentlig 1 RM, hvorfor tester vi egentlig «WOD`er»?

Det er mange grunner til dette. Men i hovedsak er grunnen #betterthenyesterday. Så lenge du er ærlig med deg selv, går hele veien ned i knebøyen, likt som du alltid gjør vet du om du er sterkere i dag enn hva du var for 1 år siden, eller 4 uker siden. Det gjør at vi kan geeke oss ut og se hva som gjør oss sterkere, kjappere, generelt bedre om det er knebøy eller roing.

1 RM gir oss mange ting. Med front squat som eksempel vil det å løfte tyngre enn du har gjort før gi deg mange fordeler. En ting er sunne knær, hofter, ankler og rygg. Vi er laget for å sette oss på huk og reise oss opp igjen. Men jo sterkere vi blir vil dette også gi overføringsverdi til hverdagen.

Lamborghini prinsippet som alle nye medlemmer har hørt om. Kjører en lambo i 160 km/t slapper den av. Kjører en lada på siden også i 160 km/t klarer den kanskje bare 159. Lada`en sier seg jo selv at vil fort få slitasje skader, men ikke lamboen. Derfor ønsker vi at dere klarer 1 kg mer enn sist gang og hele veien øker litt etter litt. For til slutt har dere en lambokropp som kan gjøre hverdagslige ting uten påkjenning.

1 RM gir oss mange ting. Det gir oss også noe og gå ut i fra. Det vil si vi kan kontrollere påkjennelsen på kroppen. Et perfekt styrke program har variasjon, noen dager litt lette, noen dager medium og andre dager tunge. Løfter du bare i 1 av disse 3 områdene vil du ha et lite effektivt styrkeprogram.

Om dere ikke får med dere alle testene denne uken ville jeg anbefalt å gjøre de på egentrening for de 2 neste månedene skal vi løfte på prosenter av disse løftene, det blir veldig gøy :). For dere som tenker «ååå nei bare styrke…» slapp av det blir ikke noe mer enn vi pleie å gjøre bare litt mer systematisk – men like kjekt 😀

Leave a Comment