Get out in the park 5.august 2019

Dagens økt kunne kanskje se ut som en «walk in the park» men den var godt forkledd, selv med sommertemperatur, og blei ganske passe heftig sånn omtrent på runde tre.

De som var med på juni-challengen (10 000 swings) kjente nok igjen formatet. Totalt i dag fikk alle gjort 500 swings hver.

Det kjekke med kettlebell swings er at øvelsen er overførbar til andre øvelser vi gjør på Verftet.

Blant annet er den overførbar til øvelser som krever rask hofteekstensjon og for å overføre kraft fra senter (core) og ut til armer/ben, som for eksempel snatch og cleans. Hvordan da? Jo, fordi for å få en effektiv swing må du faktisk bruke glutes og hamstring for å skape kraft til å flytte kettlebellen opp til ønsket høyde, samtidig som stabiliseringsmuskulatur holder overkropp balansert, som i snatch og cleans.

Når det kommer til det som de aller fleste nok merket var det mest utfordrende i dag – grepet- så er det overførbart til deadlift, pullups, toes 2 bars, ja alt som har med det å holde rundt en gjenstand å gjøre over lengre tid.

Teknikk, den o store som vi gjerne vil ha med oss for å jobbe effektivt og skadefritt, var veldig gjeldende. Ikke bare for å holde kontroll på rygg i swingen, men også helt ned til grep og hvordan vi holder rundt kettlebellen underveis. En swing er ikke «bare» en swing.

Alle fikk utfordret seg selv i dag. Flere gruet seg til dusjen etter at huden i hendene gav etter for belastningen og viste seg i herlig ny ubeskyttet hud. Ja, det kommer til å svi litt de neste dagene. Ett tips er å passe på å file, pusse, skrape, bite bort hard hud i hendene med jevne mellomrom, smøre med en god duftende håndkrem for myke og crossfit-klare hender 🖐 Quick-fix er veldig effektivt om en ønsker noe en kan smøre på når blemmene er poppet. Svir ikke 🥰

Takk for super en dag, alle sammen. Herlig jobba 👊

Team Verftet

Leave a Comment